Monday, October 10, 2011

Kehidupan di Asrama..!


Korunk best tak belajar kat asrama?aku tak pernah la nak duk kat asrama ni,time time dulu kt sekolah pun xdenyer nak duk asrama maklumlah umah sebelah aje.tak perlu nak susahkan diri duk dalam suasana yg bising ..maklumlah aku ni jenis yg tak berapa nak suke bisingbising ..
Hihi..okay.bukan pasal tu yang aku nak storystory kat korunk ..aku nak share skit pngalaman aku ni tem blajar kt hostel..dan ini adalah cara untuk mngatasi masalah yg akan atau telah dilalui hohoho..supaya tak diulangi lagi. Hehe
(@_@)




1)      Sebelum tidur jangan lupa basuh kaki.
2)      Pandai pandailah baca buku sebelum exam.
3)      Kebersihan tu jaga,sebab itu pun separuh daripada iman.
4)      Jaga barang berharga dengan baik baik
5)      Sudahlah tu nak kutuk mengutuk,mengumpat ngumpat pasal “life” orang ni.
6)      Cubalah belajar berdikari.supaya mudah menyesuaikan diri.
7)      Hormat pada yang tua(senior) dan fahami yang muda (junior)
8)      Rajin rajin jaga solat juga.
9)      Pakaian,kuku,katil,meja,buku,pinggan mangkuk,susun dan kemas-kemas mana yang tak berapa nak kemas tu.
10)  Plis yang ni pun penting,kawan sebilik kene pandai cari
11)  Jangan pkai seksi seksi sangat.

*part kuku tu tolong ambik perhatian,sebab skrg ni ramai aku tgk org bodoh yang sayang bebenor kat kuku yang ada syaitan tu.tolong eh kawan-kawan syg plis.kuku kene  bersih bersih tau..supaya kita sihat sihat selalu..takpayah la nak ikut budaya barat ni simpan kuku pnjang2 tak lawa pun okay..!

Okay korunk, yang 1. Tu aku  nak story kat korunk bahawasanya sebelum tidur tu jgnla lupa nak basuh kaki eh.dan berdoa mudah mudahan tidur kita ni dilindungi oleh Allah swt,Teringat juga tem aku kt asrama ,2 kali jugak tak silap aku kne kacau hehehe..

Yang kedua,oleh kerana bebudak ni kan.makin lmbt exam.makin lmbt dia study.tu tak lain dan tak bukan aku la tu hoho..hari ini aku terpaksa study  guna “torchlight” almaklumlah final dah nak dekat tambah-tambah dengan “blackout”selama 4 jam dr pkul 6.30-9.30 baru ada huhu..so moralnya baik study hari hari biar selalu fresh je otak hihi.

Yang ke3 pula.ni pasal kebersihan ni selalu aku duk bisingbising.bukan pasal aku ni terlalu bersih.Cuma anakanak dara sekarang ni part2 ni dia malas nak endah,ntahla aku pun tak faham.dgn pinggan yang tak basuh,bekas yang tinggal merata,tuala pun tak reti nak jaga elokelok.bygkan.”couple pndai.tapi bab bab ni ..??errkk.. imsorry lah ye,!


Yang ke4 pula,barangbarang jyang mahal yang berharga mcm handphone,laptop,jamtangan malah dompet sekali pun letak la elok dan baik baik.sebb sepnjang aku duk blajar sini macammacam aku dengar cte pasal 
bnda hilang ni.laptop lah,duit lah.so jaga barangbarang dengan baik baik ye kawankawan.

Yang ke5 Aku ni bukan jenis yang suka sgt buat buat gossip tak tentu arah ni..Cuma jadi geram bila roommate aku pun ade cite belakang pasal aku kt “org” tuh..tapi biler pasal “org” tu boleh pulak dia gossip ngan aku..errkk..talam dua muka ke apa??aku ni 50%-50% je percaya kt org.hey babe.!xde sapa “perfect”ookay.!jangan ingt awak tu baik sgt.buatbuat baik buat apa??hahaha..

Yang ke6 plak pasal berdiri atas kaki sendiri,hohoho Alhamdulillah,semenjak kaki aku ni Berjaya menjejaki masuk Universiti sedikit demi sedikit aku belajar untuk berdiri.duludulu kawan aku selalu ingt aku ni penakut,sbb kononnya aku ni takut nak balik uma naik bas sorg sorg,(dulu aku asasi kt sebuah kolej “private”) tapi tak lama,then aku dapat  U kt KL ni,terpksa la kne belajar,so sorry to myfriend u silap org beb.!tak payahla nak cakp sgt kt aku ni bukanbukan.tgk diri sendiri dulalah.!*sbb dia ingt aku nak bergantung sgt dgn dia kot.

Yang ke 7 pulak plislah kita ni semua hamba Allah swt,tak payah nak berlagak sgt,kalau korunk pandai tak salah tapi tolong jaga adab,jangan sampai org ckp,belajar je tinggi tinggi tapi otak tak boleh nak pakai.mana mana makcik yg mnjadi “cleaner” pun kita kne la hormat.akak akak senior tu pun,jgn nak kurang ajar pulak.ni kt “facebook”pun tak add.tiba tiba dating nak mintak buku dgn kita..*errkk tak malu eh??tak salah kalu taknak tegur pun at least senyum ke..jgnlah jelingjeling kan tiba tiba mata tuh jadi juling tak ke susah?

Huhu..yang ke8 solat tiang agama,kalo tak solat tu mknanya tak ada agama.aku ni tak alim tapi nak ingtkan juga buat kawan kawan solat kita kene jaga,insyaALLAH rezeki melimpah ruah,kadang 2 aku pun mengaku solat subuh pun tak cukup sngt,tapi x salah kalu kita gnti bile masa free.jangan depan “boyfriend” cakap dah solat sedangkan telekung sembahyang pun dalam “loker”tak bersentuh.apa beza ko uzur(period) kalau boleh solat pun tak solat,tak boleh solat pun tak solat?

Yang ke 9 pula.aku ni bkn lah rajin sgt tapi Cuma tak suka tgk barangbrang tak kmas dgn elok elok..hey korunk.antara korunk mesti ada yang terlampau rajin tapi ade juga yang terlalu malas. Kalau korunk duk asrama dan bilik sorangsorang itu xpe tak jadi masalah.tapi bilik kongsi dengan kawan pulak.so pndai pndailah kene jaga kebersihan.kuku,pakaian kita,xsalah pun malah mndapat pahala kalu kita jaga kebersihan tau..

Yang ke 10.kawan sebilik kita kne pndai cari tau..jagang cari yang suka mengumpat sgt..kan tibatiba dia mengumpat kat korunk macam aku ni ha..dah berapa kali.sbb jeleskan aku je kot,lagi satu kawan kene pndai cari,bukan untuk hapeyhapey je tahu..macam aku dulu pernah kot deman dari pukul 3 sampai lewat mlm.,aku duk terlantar kat simen tu,xdenyer nak kejutkan aku.malah ditinggalkan aku dgn baju kuruung sekali.tu nama tak sedar diri,tem mulamula aku yang bawak n pelawa dia masuk kolej ingtkan boleh mmbntu tem susah tapi harammmmm..~~ tapi xpe kisah lalu tu aku jadikan pengajaran,aku tak balas balik,Cuma aku serahkan pada yang esa

Okie dan yang last adalah yg ke 11 seksi seksi tu semua perempuan suka eh eh tak biasanya bnyak je pompuan suka.kalo aku pun suke je pkai suar pndek tapi tu tem kt dlm bilik lah okay..! Cuma tem tu aku pernah Nampak la pelajar ni mungkin dengan perasaan dia tak tahu malu bleh je pakai bju tidur dahlah duk atas kerusi pi selak lagi sampai Nampak peha,yela dosa korunk korunk yang tanggung,aku tak kisah Cuma kitakan dah besar pnjang,walaupun perempuan aurat pun ada hadnya..

ni adalah gambar yang aku ambil kat google
**so,aku ceritacerita ni bukan lah untuk mengutuk nak kata kat sape sape Cuma ni adalah pengajaran dan pengalaman aku,tak salah aku kongsi kan untuk korunk ramai ramai renung renungkan.mana yang baik semua datang daripada Allah.swt. mana yang buruk dan keji adalah dr aku sendiri..walwahualam.**

No comments:

Post a Comment

Followers